Respectvol Omgaan met Elkaar (ROME)

Deze training is bestemd voor eenieder die als professionele dienstverlener zich meer bewust wilt worden van het eigen gedrag in de werkomgeving. Deze training gaat in op de benodigde communicatie aspecten, het herkennen van (voor)oordelen en het reageren in verschillende situaties op vormen van agressie. Daarnaast wordt er besproken hoe belangrijk het is om als professionele dienstverlener proactief te handelen.

Doelgroep
De training is bestemd voor ervaren medewerkers in de sector AMBOR, die in hun functie te maken kunnen krijgen met pestgedrag of meer vaardigheden willen aanleren over assertiviteit.

Werkwijze
De training richt zich op het persoonlijk ontwikkelen van werknemers die al enkele communicatietrainingen hebben gevolgd. Door te leren over je eigen vooroordelen ga je ook inzien dat er ook vooroordelen zijn over jezelf.  Gedurende de training zal de theorie veel worden afgewisseld met het oefenen van vaardigheden. De training bestaat uit 1 lesdag.
 
– Ervaren van perceptie en deceptie
– Leren luisteren en vragen stellen
– Mindmappen
– Johari venster
– Openbaar vs. privé / blinde vlek vs. terra incognita
– Representativiteit en trots zijn op je vak
– Proactief handelen vs. Afwachten
– Het bieden van hulp aan klanten of collega’s
– Praktijksimulaties (observeren, instrueren en complimenteren)

Nascholingsuren Code 95
SPA Groep is door het CBR geregistreerd als opleider in het kader van de verplichte nascholing voor vrachtautochauffeurs. Deze training heeft een nascholingswaarde van 7 uur in het kader van de Europese richtlijn CCV-vakbekwaamheid.

Incompany
Deze training kunnen wij voor u ook Incompany organiseren. Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Klantvriendelijk Handelen in de Praktijk (KHP)

Tijdens deze training krijgt men inzicht in het klantgericht handelen. Daarbij wordt aandacht gegeven aan eigen gedrag/houding, vaardigheden hoe om te gaan met klanten en daarbij ook het herkennen van diverse soorten typen klanten. Ook wordt er gekeken naar het verbeteren van de kwaliteit en het imago van de organisatie.

Doelgroep
De cursus is bestemd voor iedereen die in zijn/haar functie te maken heeft met klanten of collega’s in een dienstverlenende of servicegerichte functie.

Werkwijze
Gedurende de training zal de theorie regelmatig worden afgewisseld met praktijkoefeningen. De trainer zal de praktijkoefeningen door middel van rollenspellen laten aansluiten op de dagelijkse praktijk. Tevens kan de inhoud van de cursus vooraf worden op afgestemd, denk aan specifieke gebeurtenissen. Tijdens de training komen onderstaande punten aanbod:

– Kwaliteit van dienstverlening
– Communicatie, houding en gedrag
– Beïnvloeden en beïnvloed worden
– Gespreksvaardigheden en conflicthantering
– Klantvriendelijk handelen en omgaan met agressie
– Herkennen van lastige klanten

Nascholingsuren Code 95
SPA Groep is door het CCV geregistreerd als opleider in het kader van de verplichte nascholing voor vrachtautochauffeurs. Deze training heeft een nascholingswaarde van 7 uur in het kader van de Europese richtlijn CCV vakbekwaamheid.

Incompany
Deze training kunnen wij voor u Incompany organiseren. Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Eerste Hulp Bij Ongevallen (EHBO)

Deze training omvat een theorie- en praktijkinstructie. Het theoriegedeelte gaat over de basiskennis hoe je levensreddend kunt optreden volgens de norm van Het Oranje Kruis. Vervolgens krijgen de deelnemers een praktijkinstructie en voeren zij oefeningen met onder andere een reanimatiepop en AED uit, welke worden beoordeeld.

Doelgroep
De training is bestemd voor BOR-, afvalinzamelings- en transportchauffeurs en andere buitendienst medewerkers.

Werkwijze
De docenten beschikken over goede didactische vaardigheden, hebben veel ervaring met de toepassing van EHBO op het gebied van afvalinzameling en straatreiniging en hebben een geldig certificaat Instructeur Eerste Hulp of vergelijkbaar. Het theoriegedeelte van de cursus wordt gegeven in 1 dagdeel en kent ook een oefentoets. Vervolgens vindt er op dezelfde dag een praktijkinstructie- en beoordeling plaats van 3 uur. Deze training gaat in op de volgende onderwerpen:

– Vijf belangrijke punten bij het verlenen van eerste hulp
– Stoornissen in het bewustzijn en ademhaling
– Stilstand van de bloedsomloop
– Ernstige uitwendige bloedingen en brandwonden
– Shock en letsels door kou/warmte
– Kneuzingen, verstuikingen, ontwrichting en botbreuken
– Oogletsels, elektriciteitsongevallen en vergiftigingen
– Het menselijk lichaam

Onderwerpen in de praktijk:
– Vervoer over korte afstand
– Verband- en hulpmiddelen
– Reanimatie en gebruik AED
– Oefenen met LOTUS-slachtoffers

Nascholingsuren Code 95
SPA Groep is door het CCV geregistreerd als opleider in het kader van de verplichte nascholing voor vrachtautochauffeurs. Deze training heeft een nascholingswaarde van 7 uur in het kader van de Europese richtlijn CCV vakbekwaamheid.

Incompany
Deze training kunnen wij voor u Incompany organiseren. Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Specifieke Deskundigheid Hogedrukreiniger (SDHR)

Deze training geeft de deelnemers meer inzicht in het werken met de hogedrukreiniger. Na het behalen van de theorie krijgt de medewerker met een eigen hogedrukreiniger een praktijkinstructie en praktijkbeoordeling. De kern van deze training ligt op de bewustwording bij de deelnemers van hun eigen veiligheid en verantwoordelijkheid.

Doelgroep
De training is bestemd voor iedereen die binnen het bedrijf een hogedrukreiniger bedient en nog geen specifieke training over de veiligheidsaspecten heeft gevolgd. Deze training is geschikt voor bediening van hogedrukreinigers met de volgende specificaties:

  • Max. werkdruk 250 bar
  • Max. te verspuitem vloeistof 5000l/pmin
  • Max. reactiekracht 250N

Werkwijze
De theorie wordt in 1 dagdeel gegeven. Na het behalen van het theorie-examen, kan er worden deelgenomen aan de praktijkinstructie/beoordeling. De meest voorkomende werkzaamheden met de hogedrukreiniger worden geoefend. Het praktijkdeel wordt per persoon uitgevoerd en beoordeeld. Deze training gaat in op de volgende onderwerpen:

– Wettelijke eisen en voorschriften
– De techniek van de hogedruk reiniger
– Opschriften en veiligheidsvoorzieningen
– Controle vóór aanvang van de werkzaamheden
– Onderhoud, controle en schoonmaken
– Werkomstandigheden met de hogedruk reiniger
– Persoonlijke beschermingsmiddelen

Incompany
Deze training kunnen wij voor u Incompany organiseren. Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Omgaan met Verbale en Fysieke Agressie (OVFA)

Uw medewerkers kunnen in aanraking komen met lastige (soms zelfs agressieve) klanten of burgers. Het uitgangspunt van de training is dat conflictsituaties altijd opgelost kunnen worden door middel van aangeleerde verbale vaardigheden. Deze training biedt de mogelijkheid om uw medewerkers beter te leren omgaan met agressie en uw buitendienst professioneler te kunnen laten werken en juist te handelen bij agressief gedrag en spanningsvolle situaties.

Doelgroep
De training is bestemd voor personen die in hun functie te maken kunnen krijgen met agressief gedrag of spanningsvolle situaties.

Werkwijze
De training is deels ontwikkeld op basis van Oosterse contactsporten, zoals Aikido. Gedurende de training zal de theorie veel worden afgewisseld met het oefenen van vaardigheden. Hiervoor zal in de praktijkruimte of sportcentrum geoefend worden. De training bestaat uit 1 lesdag en gaat in op de volgende onderwerpen:

– Spiegelen van eigen gedrag
– Introductie agressie
– Symptomen van het lichaam bij intimidatie of dreiging
– Soorten agressie: frustratie, instrumenteel en relationeel
– Houding, alertheid, oogcontact en hulp bieden
– Afstand en positie ten opzichte van de agressor
– Fysieke verdedigingsproces
– Veel oefenen van fysieke vaardigheden binnen juridische kaders

Nascholingsuren Code 95
SPA Groep is door het CCV geregistreerd als opleider in het kader van de verplichte nascholing voor vrachtautochauffeurs. Deze training heeft een nascholingswaarde van 7 uur in het kader van de Europese richtlijn CCV vakbekwaamheid.

Incompany
Deze training kunnen wij voor u Incompany organiseren. Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Specifieke Deskundigheid Ergonomie (SDE)

Deze training heeft tot doel om arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim te voorkomen. Dit doen we doormiddel van persoonlijke aandacht in bewaking en begeleiding van de fysieke gesteldheid en verbeteren we de motivatie van de medewerker. We leren bewuster en gezonder te leven/werken en bieden ze concrete handvatten om de gezondheid te verbeteren en verhogen van de kennis over lichamelijke belasting.

Doelgroep
Uitvoerende medewerkers, werkzaam in de buitendienst van gemeenten en verzelfstandigde reinigingsbedrijven.

Werkwijze
Tijdens deze interactieve training worden de deelnemers door middel van praktische theorie en praktijkoefeningen getraind waarbij er diverse ergonomische aspecten worden behandeld.  Tijdens de theorie worden de medewerkers zich bewust van hun lichaamsgebruik en de lichamelijke belasting. Tijdens de praktijk zal de groep zich samen met de docent richten op de werkzaamheden die van toepassing zijn bij hun organisatie, met als uitgangspunt het geleerde uit het theoretische cursusdeel. Voor het praktijkgedeelte wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van voertuigen en hulpmiddelen die voorkomen in de werksituatie van de medewerker. Afsluiting van de cursus gebeurt door middel een praktijkbeoordeling en een test met meerkeuze. De training gaat in op:

Onderwerpen theorie:
– Wat is ergonomie?
– Wetgeving
– Hulpmiddelen
– Algemene en specifieke bewegingsprincipes

Onderwerpen praktijk:
– Houdings- en bewegingsanalyse
– Fysieke belasting

Nascholingsuren Code 95
SPA Groep is door het CCV geregistreerd als opleider in het kader van de verplichte nascholing voor vrachtautochauffeurs. Deze training heeft een nascholingswaarde van 7 uur in het kader van de Europese richtlijn CCV vakbekwaamheid.

Incompany
Deze training kunnen wij voor u Incompany organiseren. Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.